Συμμετοχή στη Δημόσια Διαβούλευση στο σχέδιο νόμου «Αναδιοργάνωση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, αναβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις»

Πιο κάτω δημοσιεύουμε τις παρατηρήσεις μας και προτάσεις της Εθελοντικής Δασοπροστασίας Δ. Καισαριανής που καταθέσαμε στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης (έληξε στις 15:00 το Σάββατο 16/02/2013) για το εν θέματι σχέδιο νόμου.

Το σ.ν. πορείτε να το βρείτε κάνοντας click στον επόμενο σύνδεσμο.

http://www.opengov.gr/yptp/?p=837 άρθρα 55 και 56

Με εκτίμηση

Αθ. Εξαρχόπουλος

 

Άρθρο 55: Αποστολή  και δράση εθελοντών πολιτικής προστασίας

Το άρθρο 14. §1 προτείνεται να διατυπωθεί ως εξής:

1. Αποστολή του εντασσόμενου στο Σύστημα Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας εθελοντή είναι η παροχή συνδρομής στους αρμόδιους κρατικούς φορείς σε δράσεις που αφορούν την πρόληψη, αντιμετώπιση και αποκατάσταση φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών, που προκαλούν καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης κατά τη διάρκεια της ειρηνικής περιόδου.

Αιτιολόγηση:

Η αλλαγή προτείνεται γιατί η πολύ γενική διατύπωση του προς διαβούλευση νομοσχεδίου αφενός δεν αποκλείει την χρήση εθελοντών για την αντιμετώπιση συνεπειών από τρομοκρατικές ενέργειες, ταραχές και εν γένει συνέπειες προκληθείσες από ασύμμετρες απειλές, ενώ αντιθέτως, δεν προκύπτει ρητή διατύπωση για χρήση εθελοντών Πολιτικής Προστασίας σε αντιμετώπιση και αποκατάσταση καταστροφών του φυσικού περιβάλλοντος. Με την διατύπωση που σας προτείνουμε, η προστασία της ζωής, υγείας και περιουσίας των πολιτών προκύπτει απολύτως.

 

Άρθρο 56: Ρυθμίσεις θεμάτων Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας

Άρθρο 14.Α,

§β.

Προτεινόμενη διατύπωση:

β. «Ειδικευμένος Εθελοντής»: Το φυσικό πρόσωπο, το οποίο λόγω της επιστημονικής ή της επαγγελματικής κατάρτισής του ή της πιστοποιημένης εκπαίδευσης και εμπειρίας του, μπορεί να συνεισφέρει και ανταποκριθεί με πληρότητα σε δράσεις που αφορούν την πρόληψη, αντιμετώπιση και αποκατάσταση φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών. Ο Ειδικευμένος Εθελοντής εντάσσεται στο δυναμικό της Πολιτικής Προστασίας και, σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπούς επιχειρησιακούς οργανισμούς, παρέχει άμισθη και μη κερδοσκοπική υπηρεσία προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Αιτιολόγηση:

Ομοίως ως προς την του άρθρου 14§1. του άρθρου 55.

 

Άρθρο 14Β

§3.

Προτεινόμενη διατύπωση:

3. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις εντάσσονται σε μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες κατηγορίες δράσεων: α) δασοπροστασία (επιτήρηση των δασικών οικοσυστημάτων κατά την αντιπυρική περίοδο και καθαρισμοί της βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου), β) δασοπυρόσβεση, γ) έρευνα και διάσωση, δ) πρώτες βοήθειες, ε) έρευνα και απεγκλωβισμός παγιδευμένων ατόμων από καταρρεύσεις κτιρίων συνεπεία σεισμού, στ) αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων (χιονοπτώσεις, πλημμύρες ανεμοθύελλες κλπ), η) οργάνωση και λειτουργία χώρων συγκέντρωσης πληθυσμού μετά από καταστροφές/αρωγή στους πληγέντες μετά από καταστροφές, θ) τηλεπικοινωνίες (αδειούχοι ραδιοερασιτέχνες), ι) οριζόντιες δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης πολιτών .

Αιτιολόγηση:

Η προτεινόμενη προσθήκη των κατηγοριών δράσεων είναι απαραίτητη προκειμένου να συμπεριληφθούν δράσεις ομάδων, ή τμημάτων ομάδων, που ήδη προετοιμάζονται και εκπαιδεύονται (σε συνεργασία με την Π.Υ.), είναι επαρκών εξοπλισμένες και ήδη επιχειρούν συνδράμοντας τις τακτικές κρατικές δυνάμεις στους προτεινόμενους τομείς.

 

Άρθρο 14Β

§5. δ.

Προτεινόμενη διατύπωση:

δ. Έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους.

Αιτιολόγηση:

Η θέσπιση ανώτερων ηλικιακών ορίων στα 55, 60 και 65 έτη αποκλείει εθελοντές με καλή κατάσταση υγείας, πλούσια εμπειρία και εκπαίδευση. Είναι περιττή, επιζήμια και ενδεχομένως επικίνδυνη για τους λιγότερο έμπειρους, νέους ηλικιακά εθελοντές. Έκτος αυτού, είναι και παράλογη, όταν το κράτος θεωρεί ότι πρέπει να εργάζονται τουλάχιστον μέχρι το 67ο έτος της ηλικίας τους, αλλά δεν δίνει την δυνατότητα για εθελοντική προσφορά. Σε ότι αφορά πρόνοια για την ασφάλεια των εθελοντών, αυτό καλύπτεται ήδη από την επόμενη παράγραφο (ε) με τις βεβαιώσεις σωματικής και ψυχικής υγείας.

 

Άρθρο 14Ι

Ασφαλιστική κάλυψη και αστική ευθύνη εθελοντών Πολιτικής Προστασίας

§2

Προτεινόμενη διατύπωση:

2. Με δαπάνη του Δημοσίου παρέχεται νοσοκομειακή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, οι οποίοι είναι ανασφάλιστοι και νοσηλεύονται εξαιτίας τραυματισμού ή άλλου ατυχήματος που προκλήθηκε κατά την άσκηση των εθελοντικών καθηκόντων τους. Οι ανωτέρω Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας νοσηλεύονται υπό τις ίδιες συνθήκες, που ισχύουν και για το προσωπικό του φορέα που τους ενέταξε επιχειρησιακά. Για τους Εθελοντές  Πολιτικής Προστασίας, που απώλεσαν τη ζωή τους, ή τραυματίστηκαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, και εξαιτίας του τραυματισμού αυτού, απαιτείται μακροχρόνια θεραπεία ή έχει προκληθεί μερική ή ολική αναπηρία, ισχύουν τα προβλεπόμενα για το προσωπικό του φορέα που τους ενέταξε επιχειρησιακά. Οι παραπάνω δαπάνες καλύπτονται από πιστώσεις που εγγράφονται για το σκοπό αυτό στον προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Υγείας.

Αιτιολόγηση:

Κατά το παρελθόν, εθελοντές έχουν απολέσει τη ζωή τους σε επιχείρηση δρώντας από κοινού με επαγγελματίες του φορέα που τους ενέταξε επιχειρησιακά. Ενδεικτικά αναφέρεται ο Εθελοντής της ΕΔΔΚ Δ. Καραμολέγκος, ο οποίος το 1998, έχασε σε δασική πυρκαγιά τη ζωή του, μαζί με τρεις πυροσβέστες που συνέδραμε. Η πρόνοια για αυτές τις ελάχιστες περιπτώσεις είναι και ηθικά επιβεβλημένη και χωρίς άξιο λόγου κόστος για την εθνική οικονομία.